Atrakcyjne zdjęcia produktowe – o czym warto pamiętać?

kategoria
Udostępnij
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Atrakcyjne zdjęcia produktowe

W tym artykule przeczytasz m.in. o tym jaki wpływ mają na odbiorcę  atrakcyjne zdjęcia produktowe oraz:

– co kryje się pod hasłem: estetyka zdjęć?

– czy można wykonać fotografię produktową samemu?

– czym charakteryzuje się dobra fotografia produktowa?

– czy obróbka zdjęć produktowych jest ważna?

– czy dobrze wykonane zdjęcia produktowe może zwiększyć sprzedaż?

Jaki wpływ mają zdjęcia na odbiorcę?

W czasach, kiedy niemal z każdej strony jesteśmy atakowani różnymi obrazami, musimy przyznać, że bardzo trudno jest o to, aby jakakolwiek reklama przyciągnęła naszą uwagę. Jednak zastanówmy się – czy jesteśmy obojętni na przekaz wizualny?

Otóż nie, ponieważ to, co zobaczymy w reklamie działa na naszą podświadomość i mimo, że specjalnie się jej nie przyglądamy, to i tak oceniamy prezentowany produkt na podstawie atrakcyjności jego prezentacji na zdjęciu lub/i spocie reklamowym. Im ciekawiej zaprezentowany produkt, tym obserwuje się większy na niego popyt. Odpowiednia kolorystyka, przejrzystość i oryginalny pomysł zaprezentowania, gwarantuje sukces.

Wielu konsumentów traci zainteresowanie marką ze względu na jej niezachęcające walory estetyczne i decyzje zakupowe często podejmują w oparciu o wizualną formę przedstawienia się firmy na stronie internetowej, ale czy o to nam chodzi? Świetna strona internetowa – fakt to podstawa biznesu w świecie e-commerce, ale to nasze produkty mają się sprzedawać.

Z drugiej strony daje to duże pole do popisu fotografom reklamowym, web-designerom, którzy dzięki swoim różnym zabiegom i trikom, sprawiają, że przekaz jest przyjemny i angażuje odbiorcę do tego by zaufać firmie, która oferuje sprzedaż poszczególnych produktów.

Czy estetycznie to znaczy prestiżowo?

Tak, zdecydowanie! Estetyka przekazywanych obrazów ma ogromne znaczenie. Percepcja kolorów, zastosowanie zróżnicowanych wzorów i umiejętność ich zaprezentowania jest obecnie bardzo pożądana w sieci, a szczególnie przy sprzedaży internetowej.

zdjęcia produktowe

Mówi się, klienci kupują oczami, więc atrakcyjne zdjęcia produktowe w e-sklepie odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym, przekonując do dokonania zakupu. Z tego powodu każdy właściciel sklepu internetowego powinien zaopatrzyć swoją stronę w dobrej jakości fotografie.

Jak przedstawić produkty, żeby ich przedstawienie na zdjęciu sprzyjało sprzedaży?

Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Produkty, które są niedbale przedstawione na fotografii mogą zniechęcić klientów do dokonania zakupu. Ponadto, taki sposób prezentacji może być odzwierciedleniem nastawienia sprzedawcy do konsumentów, świadcząc o jego braku dbałości o ofertę. Opracowana solidnie strona i estetycznie przedstawiona oferta produktowa pokazuje, że właściciel sklepu podchodzi do odbiorców profesjonalnie i zależy mu na zdobyciu ich zaufania.

Odpowiednio wykonane zdjęcia pozwalają dokładniej zapoznać się z produktem, co stanowi przecież niezwykle istotną kwestię w momencie, gdy nie można zobaczyć towaru „na żywo”.

Dobrze zrobione zdjęcie powinno przede wszystkim oddziaływać na emocje odbiorcy, skłaniając go do nabycia artykułu. Kupujący bardzo często nie czytają opisów produktu, tylko koncentrują się na wizualnych aspektach towarów z oferty.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że najbardziej dopracowany tekst nie jest w stanie pobudzić wyobraźni i przemówić do klienta w taki sposób, jak zrobi to fotografia.

Czy dobry sprzęt może zastąpić umiejętności i doświadczenie fotografa?

W czasie, gdy rozwój technologii jest na tak wysokim poziomie, wiele skomplikowanych wcześniej zabiegów fotograficznych oraz post produkcyjnych jest obecnie już dostępnych nawet w samym smartfonie. Czasem nawet mimo drogiego telefonu lub aparatu okazuje się, że zdjęcia są kiepskiej jakości lub nie przekonują klientów do zakupu. Dlaczego tak się dzieje?  

W fotografii produktowej ważną rolę odgrywają zarówno umiejętności osoby robiącej zdjęcia, jej doświadczenie, jak i wiedza o tym, w jaki sposób ciekawie zaprezentować towary. Jednak pamiętajmy, że nie oznacza to, że jedynie profesjonaliści potrafią ująć w kadrze asortyment tak, by zachęcał do zakupu. Taką sesję może zrealizować niemal każdy, ale pod warunkiem, że poświęci temu zadaniu odpowiednią ilość czasu i uwagi i podszkoli swoje umiejętności w zakresie tego rodzaju fotografii.

W jaki sposób się tego nauczyć i jak zacząć?

Jest wiele książek, poradników i publikacji na temat fotografii produktowej. Jedną z nich jest np. Fotografia produktowa od przedmiotu do martwej natury – Eberhard’a Schuy – doskonałe kompendium wiedzy.

Gdy studio to zaplecze domowe i nie masz dostępu do profesjonalnego sprzętu to dobrym rozwiązaniem okaże się światło dzienne – wystarczy znaleźć miejsce blisko okna. Mając do dyspozycji naturalne źródło światła, należy użyć czegoś w rodzaju ekranu odblaskowego, np. białego brystolu, styropianu, folii aluminiowej lub użyć profesjonalnej blendy. Dzięki niej zredukujemy kontrasty pomiędzy oświetlonymi, a zacienionymi elementami fotografowanego przedmiotu.

Czym powinna się charakteryzować dobra fotografia produktowa?

Pragnąc przyciągnąć odbiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób prezentowania produktów. Istnieje kilka zasad, które warto przestrzegać, by zdjęcie prezentujące produkt zostało ocenione jako dobra fotografia produktu.

Czystość produktu i tła – to bardzo ważny element tego rodzaju fotografii i o ten element, podczas przygotowań do zdjęć powinniśmy wyjątkowo zadbać. Prezentowany produkt musi być czysty, tak jak i jego otoczenie. Nie ma nic gorszego jak brudny towar i nieprzyjemne tło – to na pewno nie skłoni klienta do zakupu w Twoim sklepie.

Rodzaj tła – Podstawowym tłem jakie jest powszechnie używane w fotografii produktowej to tło białe, a zdjęcia, które na nich powstają są nazywane packshotami.

Spotkamy się też z innymi kolorami tła, bo wszystko uzależnione jest od charakteru firmy, estetyki biznesowej marki, a także koncepcji samego właściciela sklepu internetowego. Do tego wielu fotografów i grafików chce przestawić produkty bardziej kreatywnie, przyjemniej dla oka, pokazując swoje twórcze oblicze i wtedy mamy już do czynienia z typową fotografią reklamową. Produkt jest prezentowany w odpowiednio w przygotowanej stylistycznie aranżacji. Należy pamiętać, by nie przesadzić z nadmiarem stylistyki by sam produkt nie został zagłuszony w odbiorze kupującego.

Ułożenie produktu – w tym rodzaju fotografii ułożenie centralne produktu jest najbardziej pożądane. Prezentujemy w ten sposób całość towaru, akcentując jednocześnie jego walory.  Dzięki temu ułożeniu pokażemy asortyment z jak najlepszej strony, a także ułatwimy klientowi jego ocenę. W zależności od rodzaju prezentowanego produktu możemy pokazać kilka zbliżeń na produkt by wykazać jego atuty.

fotografia produktowa dla beauty

Światło – w fotografii światło ma znaczenie. To dzięki niemu nadajemy charakter produktom. W profesjonalnej fotografii światło dzienne nie wystarcza, żeby pokazać pełny potencjał produktu, dlatego bardzo ważne jest by zadbać o odpowiednie warunki oświetleniowe, dzięki czemu uzyskamy efekt głębi i wskażemy ważne cechy produktu.

Najlepsze ujęcia można wykonać z pomocą profesjonalnych lamp z oświetleniem ciągłym, lub zamiennie i zależnie od preferencji można też skorzystać z lamp błyskowych – najważniejsze jest to, by zapewnić optymalną jasność z każdej strony towaru.

Ostrość – nieostre, tzw. rozmazane zdjęcia potrafią skutecznie zepsuć cały efekt.

Żeby tego uniknąć fotografowie używają odpowiednich statywów, które zapewniają stabilizację sprzętu podczas fotografowania. Gdy chcesz to zrobić w warunkach domowych musisz zadbać o dobrą podstawę do aparatu by się nie ruszał podczas wykonywania ujęcia.

Obróbka zdjęć – czyli postprodukcja – są osoby, które twierdzą, że jeśli dobrze sfotografujesz to nie musisz opracowywać graficznie zdjęcia. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem, ale jest też pewne „ale”. Postprodukcja to nie naprawianie zrobionego zdjęcia, a jego opracowanie. A to jest istotna różnica. Ważne jest by podstawa, czyli wykonane zdjęcie było jak najlepszej jakości, a jego opracowanie ma za zadanie uwydatnić najważniejsze cechy produktu. Należy zwrócić uwagę na to, że ujęcia przed edycją rzadko wiernie odwzorowują barwy. Dokonując edycji grafiki, zwracamy szczególną uwagę na kolory i cienie, porównując efekt na ekranie z rzeczywistym wyglądem artykułu. Należy skupić się przede wszystkim na balansie bieli, kontraście i jasności. Nie zapominajmy też, że w końcowym etapie prac nad zdjęciem musimy pamiętać o dostosowaniu rozmiaru i proporcji obrazu do zastosować w określonych obszarach.

A więc podsumujmy: czy atrakcyjne zdjęcia produktowe to większa sprzedaż?

Żeby zdjęcie produktu wyglądało idealnie ma to wpływ wiele czynników. To zdecydowanie bardzo pracochłonny proces i wymaga wielu umiejętności i sporo sprzętu, żeby móc w pełni zadowalający sposób zaprezentować produkt. Dobre zdjęcie to inwestycja, której efekty można bardzo szybko zaobserwować. Dzięki niej zyskasz zainteresowanie klientów, a także poprawisz wyniki sprzedażowe w swoim sklepie.

Crea3studio

KONTAKT

Sprawdź co możemy zrobić dla Ciebie i Twojego biznesu.
Napisz do nas: