zdjęcia produktowe - jak je robić

Jak robić zdjęcia produktowe dla sklepu internetowego?

Jaki wpływ na odbiorcę mają zdjęcia produktowe

W czasach, kiedy niemal z każdej strony jesteśmy atakowani różnymi obrazami, musimy przyznać, że bardzo trudno jest o to, aby jakakolwiek reklama przyciągnęła naszą uwagę. Jednak zastanówmy się – czy jesteśmy obojętni na przekaz wizualny?

Otóż nie, ponieważ to, co zobaczymy w reklamie działa na naszą podświadomość i mimo, że specjalnie się jej nie przyglądamy, to i tak oceniamy prezentowany produkt na podstawie jego prezentacji na zdjęciu lub/i spocie reklamowym. Im ciekawiej zaprezentowany produkt, tym obserwuje się większy na niego popyt. Odpowiednia kolorystyka, przejrzystość i oryginalny pomysł zaprezentowania, gwarantuje sukces.

Wielu klientów traci zainteresowanie produktem, jeśli produkt będzie źle zaprezentowany. Wpływa to również na decyzje zakupowe, które często są podejmowane w oparciu o wizualną formę przekazu. Dobrze zbudowany sklep internetowy – fakt to podstawa biznesu w świecie e-commerce, ale to nasze produkty mają się sprzedawać, dlatego muszą zostać zaprazentowane w sposób jak najbardziej atrakcyjny dla klienta.

Czy estetyka zdjeć produktów ma znaczenie?

Tak, zdecydowanie! Estetyka przedstawianych obrazów ma ogromne znaczenie. Percepcja kolorów, zastosowanie zróżnicowanych wzorów i umiejętność ich zaprezentowania jest obecnie bardzo pożądana w sieci, a szczególnie w sprzedaży internetowej twoich produktów.

Mówi się, klienci kupują oczami, więc atrakcyjne zdjęcia produktowe w e-sklepie odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym, przekonując do dokonania zakupu. Z tego powodu każdy właściciel sklepu internetowego powinien zaopatrzyć swoją stronę w dobrej jakości zdjęcia produktowe.

Jak fotografować produkty, żeby przyciągały uwagę klienta?

Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Produkty, które są niedbale przedstawione na zdjęciach mogą zniechęcić klientów do zakupu. Ponadto, taki sposób prezentacji może być odzwierciedleniem nastawienia sprzedawcy do konsumentów, świadcząc o jego braku dbałości o ofertę. Opracowana solidnie strona i estetycznie przedstawiona oferta produktowa pokazuje, że właściciel sklepu podchodzi do odbiorców profesjonalnie i zależy mu na zdobyciu ich zaufania.

Odpowiednio wykonane zdjęcia pozwalają dokładniej zapoznać się z produktem, co stanowi przecież niezwykle istotną kwestię w momencie, gdy nie można zobaczyć towaru „na żywo”.

Dobrze zrobione zdjęcie powinno przede wszystkim oddziaływać na emocje odbiorcy, skłaniając go do nabycia artykułu. Kupujący bardzo często nie czytają opisów produktu, tylko koncentrują się na wizualnych aspektach towarów z oferty.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że najbardziej dopracowany tekst nie jest w stanie pobudzić wyobraźni i przemówić do klienta w taki sposób, jak zrobi to fotografia.

Czy dobry sprzęt może zastąpić umiejętności i doświadczenie fotografa?

W czasie, gdy rozwój technologii jest na tak wysokim poziomie, wiele skomplikowanych wcześniej zabiegów fotograficznych oraz związanych z obróbką zdjęć jest obecnie już dostępnych nawet w samym smartfonie. Czasem nawet mimo drogiego telefonu lub aparatu okazuje się, że zdjęcia są kiepskiej jakości lub nie przekonują klientów do zakupu. Dlaczego tak się dzieje?  

W fotografii produktowej ważną rolę odgrywają zarówno umiejętności osoby robiącej zdjęcia, jej doświadczenie, jak i wiedza o tym, w jaki sposób ciekawie zaprezentować towary. Jednak pamiętajmy, że nie oznacza to, że jedynie profesjonaliści potrafią ująć w kadrze asortyment tak, by zachęcał do zakupu. Taką sesję może zrealizować niemal każdy, ale pod warunkiem, że poświęci temu zadaniu odpowiednią ilość czasu i uwagi oraz podszkoli swoje umiejętności w zakresie fotografii produktowej.

Jak robić zdjęcia produktów w domu? Jak się tego nauczyć?

Wiedzy na temat robienia zdjęć produktowych można poszukać w internecie oraz w literaturze.

Jest wiele książek, poradników i publikacji na temat fotografii produktowej. Jedną z nich jest np. Fotografia produktowa od przedmiotu do martwej natury – Eberhard’a Schuy – doskonałe kompendium wiedzy, które polecamy na sam początek.

Zadbaj o oświetlenie, które pomoże podkreślić walory fotografowanego produktu. Gdy studio fotograficzne to zaplecze domowe i nie masz dostępu do profesjonalnego sprzętu to dobrym rozwiązaniem okaże się światło dzienne – wystarczy znaleźć miejsce blisko okna. Mając do dyspozycji naturalne źródło światła, należy użyć czegoś w rodzaju ekranu odblaskowego, np. białego brystolu, styropianu, folii aluminiowej lub użyć profesjonalnej blendy. Dzięki niej zredukujemy kontrasty pomiędzy oświetlonymi, a zacienionymi elementami fotografowanego przedmiotu.

Do robienia prostych zdjęć produktowych możesz wykorzystać smartfon lub aparat fotograficzny jakim dysponujesz. Jednak tego typu rozwiązanie ma swoje ograniczenia. Bez odpowiedniego sprzętu i wiedzy, może być bardzo trudno osiągnąć rezultat, który oczekujesz. Szczególnie będzie to trudne, lub wręcz niemożliwe, jeśli produkty są np. błyszczące lub musisz wykonać bardzo duże zbliżenie. Przykładem może być fotografia biżuterii, która często ma różnego rodzaju odblaski, a właściwa prezentacja produktu wymaga wykorzystania profesjonalnego obiektywu macro i jego idealnego oświetlenia.

Dlatego w wielu przypadkach warto oddelegować zrobienie zdjęć produktowych profesjonalnemu fotografowi, który dysponuje odpowiednim sprzętem, doświadczeniem oraz wiedzą. Pozwoli to zaoszczędzić czas, który możesz przeznaczyć np. na marketing sklepu internetowego.

Czym powinna się charakteryzować dobra fotografia produktowa?

Pragnąc przyciągnąć odbiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób prezentowania produktów. Istnieje kilka zasad, które warto przestrzegać, by zdjęcie prezentujące produkt zostało ocenione jako dobra fotografia produktu.

Czystość produktu i tła – to bardzo ważny element tego rodzaju fotografii i o ten element, podczas przygotowań do zdjęć powinniśmy wyjątkowo zadbać. Prezentowany produkt musi być czysty, tak jak i jego otoczenie. Nie ma nic gorszego jak brudny towar i nieprzyjemne tło – to na pewno nie skłoni klienta do zakupu w Twoim sklepie.

Rodzaj tła – Podstawowym tłem jakie jest powszechnie używane w fotografii produktowej to tło białe, a zdjęcia, które na nich powstają są nazywane packshotami.

Spotkamy się też z innymi kolorami tła, bo wszystko uzależnione jest od charakteru firmy, estetyki biznesowej marki, a także koncepcji samego sklepu internetowego. Wielu fotografów i grafików chce przestawić produkty bardziej kreatywnie, przyjemniej dla oka, pokazując swoje twórcze oblicze i wtedy mamy już do czynienia z typową fotografią reklamową. Produkt jest prezentowany w odpowiednio w przygotowanej stylistycznie aranżacji. Należy pamiętać, by nie przesadzić z nadmiarem stylistyki by sam produkt nie został zagłuszony w odbiorze klienta.

Ułożenie produktu – robieniu zdjęć produktowych ważne jest także ułożenie centralne produktu, które jest najbardziej pożądane. Prezentujemy w ten sposób całość towaru, akcentując jednocześnie jego walory.  Dzięki temu ułożeniu produktu na zdjęciu pokażemy asortyment z jak najlepszej strony, a także ułatwimy klientowi dokładne zapoznanie się z produktem. 

Światło – w fotografii światło ma znaczenie. To dzięki niemu nadajemy charakter produktom. W profesjonalnej fotografii światło dzienne nie wystarcza, żeby pokazać pełny potencjał produktu, dlatego bardzo ważne jest by zadbać o odpowiednie warunki oświetleniowe, dzięki czemu uzyskamy efekt głębi i wskażemy ważne cechy produktu.

Najlepsze ujęcia produktu można wykonać z pomocą profesjonalnych lamp z oświetleniem ciągłym, lub zamiennie i zależnie od preferencji można też skorzystać z lamp błyskowych – najważniejsze jest to, by zapewnić optymalną jasność z każdej strony fotografowanego produktu.

Ostrość – nieostre, tzw. rozmazane zdjęcia potrafią skutecznie zepsuć cały efekt.

Żeby tego uniknąć fotografowie używają odpowiednich statywów, które zapewniają stabilizację sprzętu podczas fotografowania. Gdy chcesz to zrobić w warunkach domowych musisz zadbać o dobrą podstawę do aparatu by się nie ruszał podczas wykonywania ujęcia. Ważny tutaj jest również obiektyw. To od niego w dużej mierze zależy czy zdjęcie będzie ostre i pozbawione np zafarbu na krawędziach produktu.

Obróbka zdjęć – czyli postprodukcja – są osoby, które twierdzą, że jeśli dobrze sfotografujesz to nie musisz opracowywać graficznie zdjęcia. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem, ale jest też pewne „ale”. Postprodukcja to nie naprawianie zrobionego zdjęcia, a jego opracowanie. A to jest istotna różnica. Ważne jest by podstawa, czyli wykonane zdjęcie było jak najlepszej jakości, a jego opracowanie ma za zadanie uwydatnić najważniejsze cechy produktu. Należy zwrócić uwagę na to, że ujęcia przed edycją rzadko wiernie odwzorowują barwy. Dokonując edycji grafiki, zwracamy szczególną uwagę na kolory i cienie, porównując efekt na ekranie z rzeczywistym wyglądem artykułu. Należy skupić się przede wszystkim na balansie bieli, kontraście i jasności.

Nie zapominajmy też, że w końcowym etapie prac nad zdjęciem produktowym musimy pamiętać o dostosowaniu rozmiaru i proporcji obrazu do zastosowań w sklepie internetowym. Zdjęcia musi zostać odpowiednio przeskalowane oraz zoptymalizowane, aby podstrona sklepu wczytywała się szybko.

A więc podsumujmy: czy atrakcyjne zdjęcia produktowe to większa sprzedaż?

Nadal nie jesteś przekonany o wysokiej wartości fotografii produktowej w ecommerce? 

Poniżej znajdziesz trochę statystyk (źródło: hubspot.com), które powinny Cię przekonać, aby zadbać o zdjęcia produktowe w sklepie internetowym:

  • 65% populacji to wzrokowcy. Oznacza to, że informacje wizualne, czyli zdjęcia, wpłyną na ich umysły bardziej niż słowa pisane.
  • 90% kupujących online twierdzi, że jakość zdjęć jest najważniejszym czynnikiem w sprzedaży online. Bez fotografii produktowej Twoja firma ucierpi.
  • Dobra fotografia produktowa może zwiększyć współczynnik konwersji o 30%.
  • 75% kupujących online polega na zdjęciu produktu przy podejmowaniu decyzji. To przytłaczająca liczba klientów, którzy polegają na zdjęciach produktów – bez dobrych zdjęć produktowych tracisz szansę na sprzedaż.
  • Prawdopodobieństwo udostępnienia dobrej fotografii produktowej w mediach społecznościowych jest o 40% większe. Fotografia produktowa nie tylko zwiększa współczynnik konwersji, ale także zapewnia większą ekspozycję marki.
  • Według HubSpot treści fotograficzne to najpopularniejsza metoda angażowania konsumentów.
    70% firm inwestuje w content marketing, który może obejmować fotografię produktową.

 Dlatego jeśli jeszcze Twój sklep nie posiada profesjonalnych zdjęć produktowych to czas, aby o to zadbać.

Żeby zdjęcie produktu wyglądało idealnie ma to wpływ wiele czynników. To zdecydowanie bardzo pracochłonny proces i wymaga wielu umiejętności i sporo sprzętu, żeby móc w pełni zadowalający sposób zaprezentować produkt. Dobre zdjęcie to inwestycja, której efekty można bardzo szybko zaobserwować. Dzięki niej zyskasz zainteresowanie klientów, a także poprawisz wyniki sprzedażowe w swoim sklepie.

O autorze

Ewa Wyderka
Fotograf | crea3studio.pl

Detalistka i estetka, uwielbiająca piękne wnętrza i design, co sprawiło, że w swojej pracy skupiła się na fotografii wnętrz i nieruchomości.
Zdjęcia wykonuje z pełnym zaangażowaniem, bez pośpiechu starając się poznać duszę obiektu.
Na co dzień mama dwóch wspaniałych pociech, uwielbia jogging oraz spacery po górskich szlakach.

Podobne artykuły