Jaki wpływ na odbiorcę mają zdjęcia produktowe?
W czasach, kiedy niemal z każdej strony jesteśmy atakowani różnymi obrazami, musimy przyznać, że bardzo trudno jest o to, aby jakakolwiek reklama przyciągnęła naszą uwagę. Jednak zastanówmy się – czy jesteśmy obojętni na przekaz wizualny?
Otóż nie, ponieważ to, co zobaczymy w reklamie działa na naszą podświadomość i mimo, że specjalnie się jej nie przyglądamy, to i tak oceniamy prezentowany produkt na podstawie jego prezentacji na zdjęciu lub/i spocie reklamowym. Im ciekawiej zaprezentowany produkt, tym obserwuje się większy na niego popyt. Odpowiednia kolorystyka, przejrzystość i oryginalny pomysł zaprezentowania, gwarantuje sukces.
Wielu klientów traci zainteresowanie produktem, jeśli produkt będzie źle zaprezentowany. Wpływa to również na decyzje zakupowe, które często są podejmowane w oparciu o wizualną formę przekazu. Dobrze zbudowany sklep internetowy – fakt, to podstawa biznesu w świecie e-commerce, ale to produkty mają się sprzedawać, dlatego muszą zostać zaprezentowane w sposób jak najbardziej atrakcyjny dla klienta.
Czy estetyka zdjeć produktowych ma znaczenie?
Tak, zdecydowanie! Estetyka przedstawianych obrazów ma ogromne znaczenie. Percepcja kolorów, zastosowanie zróżnicowanych wzorów i umiejętność ich zaprezentowania jest obecnie bardzo pożądana w internecie, a szczególnie w sprzedaży w sklepie internetowym.
Mówi się, klienci kupują oczami, więc atrakcyjne zdjęcia produktowe w e-sklepie odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym, przekonując do dokonania zakupu. Z tego powodu każdy właściciel sklepu internetowego powinien zaopatrzyć swoją stronę w wysokiej jakości zdjęcia produktowe.
Jak fotografować produkty, żeby przyciągały uwagę klienta?
Produkty, które są niedbale przedstawione na zdjęciach mogą zniechęcić klientów do zakupu. Ponadto, taki sposób prezentacji może być odzwierciedleniem nastawienia sprzedawcy do konsumentów, świadcząc o jego braku dbałości o ofertę. Dobrze stworzona strona i estetycznie przedstawiona oferta produktowa pokazuje, że właściciel sklepu podchodzi do klientów profesjonalnie i zależy mu na zdobyciu ich zaufania.
Profesjonalnie wykonane zdjęcia produktowe pozwalają dokładniej zapoznać się z produktem, co stanowi przecież niezwykle istotną kwestię w momencie, gdy nie można zobaczyć towaru „na żywo”. Dobrze zrobione zdjęcie powinno przede wszystkim oddziaływać na emocje odbiorcy, skłaniając go do nabycia artykułu. Kupujący bardzo często nie czytają opisów produktu, tylko koncentrują się na wizualnych aspektach towarów z oferty.
Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że najbardziej dopracowany tekst nie jest w stanie pobudzić wyobraźni i przemówić do klienta w taki sposób, jak zrobi to fotografia lub film produktowy.
Czy dobry sprzęt może zastąpić umiejętności i doświadczenie fotografa produktowego?
W czasie, gdy rozwój technologii jest na tak wysokim poziomie, wiele skomplikowanych wcześniej zabiegów fotograficznych oraz związanych z obróbką zdjęć jest obecnie już dostępnych w smartfonach. Tymczasem nawet mimo drogiego telefonu lub aparatu okazuje się, że zdjęcia są kiepskiej jakości lub nie przekonują klientów do zakupu. Dlaczego tak się dzieje?
W fotografii produktowej ważną rolę odgrywają zarówno umiejętności osoby robiącej zdjęcia, jej doświadczenie, jak i wiedza o tym, w jaki sposób ciekawie zaprezentować towary. Jednak pamiętajmy, że nie oznacza to, że jedynie profesjonaliści potrafią ująć w kadrze asortyment tak, by zachęcał do zakupu. Taką sesję może zrealizować niemal każdy, ale pod warunkiem, że poświęci temu zadaniu odpowiednią ilość czasu i uwagi oraz podszkoli swoje umiejętności w zakresie fotografii produktowej, pracy ze światłem oraz obróbką zdjęć.
Jak robić zdjęcia produktowe? Jak się tego nauczyć?
Fotografia nieodłącznie związane jest z pracą ze światłem. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, które pomoże podkreślić walory, kolorystykę, strukturę fotografowanego produktu. Gdy studio fotograficzne to zaplecze domowe i nie masz dostępu do profesjonalnego sprzętu fotograficznego, to dobrym rozwiązaniem okaże się światło dzienne – wystarczy znaleźć miejsce blisko okna. Mając do dyspozycji naturalne źródło światła, można użyć blendy, a w przypadku jej braku można wykorzystać np. biały brystol, styropian, folię aluminiową. Dzięki temu zredukujemy kontrasty pomiędzy oświetlonymi, a zacienionymi elementami fotografowanego przedmiotu.
Do zrobienia prostych zdjęć produktowych możesz wykorzystać smartfon lub aparat fotograficzny jakim dysponujesz. Jednak tego typu rozwiązanie ma swoje ograniczenia. Bez odpowiedniego sprzętu takiego jak np. wysokiej jakości obiektywy oraz wiedzy, może być bardzo trudno osiągnąć rezultat, który oczekujesz. Szczególnie będzie to trudne, lub wręcz niemożliwe, jeśli produkty są np. błyszczące lub musisz wykonać bardzo duże zbliżenie – tzw. zdjęcie makro. Przykładem tutaj może być fotografia biżuterii, która często ma różnego rodzaju odblaski, a właściwa prezentacja produktu wymaga wykorzystania profesjonalnego obiektywu do makro fotografii oraz idealnego oświetlenia fotografowanego przedmiotu.
Samo wykonanie zdjęcia to nie wszystko. Po sesji produktowej zdjęcia muszą zostać poddane postprodukcji – czyli obróbce graficznej, która jeszcze bardziej podkreśli najważniejsze cechy produktu. W tym celu używa się programów jak np. Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Capture One czy Gimp. Tutaj także potrzeba wiedzy i doświadczenia, aby zdjęcia finalnie wyglądały tak jak tego oczekujemy.
Dlatego w wielu przypadkach warto oddelegować zrobienie zdjęć produktowych profesjonalnemu fotografowi, który dysponuje odpowiednim sprzętem, doświadczeniem oraz wiedzą. Pozwoli to zaoszczędzić czas, który możesz przeznaczyć np. na marketing sklepu internetowego lub inne ważne działania związane z prowadzeniem biznesu.
Czym powinna się charakteryzować dobra fotografia produktowa?
Chcąc przyciągnąć klientów do sklepu internetowego, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób prezentowania produktów. Istnieje kilka zasad, które warto przestrzegać, by zdjęcie prezentujące produkt zostało ocenione jako dobra fotografia produktu.
Czystość produktu i tła – to bardzo ważny element tego rodzaju fotografii i o ten element, podczas przygotowań do zdjęć powinniśmy wyjątkowo zadbać. Prezentowany produkt musi być czysty, tak jak i fotografowana scena. Nie ma nic gorszego jak brudny towar i nieprzyjemne tło – to na pewno nie skłoni klienta do zakupu w Twoim sklepie.
Rodzaj tła – podstawowym tłem jakie jest powszechnie używane w fotografii produktowej to tło białe, a zdjęcia, które na nich powstają są nazywane packshotami.
Spotkamy się też z innymi kolorami tła, bo wszystko uzależnione jest od charakteru firmy, estetyki biznesowej marki, a także koncepcji samego sklepu internetowego. Wielu fotografów i grafików chce przestawić produkty bardziej kreatywnie, przyjemniej dla oka, pokazując swoje twórcze oblicze i wtedy mamy już do czynienia z typową fotografią reklamową. Produkt jest prezentowany w odpowiednio przygotowanej stylistycznie aranżacji. Należy pamiętać, by nie przesadzić z nadmiarem stylistyki, by sam produkt nie został zagłuszony w odbiorze klienta.
W fotografii produktowej wykorzystuje się także zabieg szparowanie zdjęć – więcej o tym możesz przeczytać w artykule: Szparowanie zdjęcia..Ale o co w tym chodzi.
Ułożenie produktu – w tworzeniu zdjęć produktowych ważne jest także odpowiednie umieszczenie produktu w fotografowanej scenie. W przypadku packshotów najczęściej stosowana jest kompozycja centralna – czyli produkt umieszczony w środku.
Światło – w fotografii światło ma znaczenie. To dzięki niemu nadajemy charakter produktom. W profesjonalnej fotografii produktowej światło dzienne nie wystarcza, żeby pokazać pełny potencjał produktu, dlatego bardzo ważne jest by zadbać o odpowiednie warunki oświetleniowe, dzięki czemu uzyskamy efekt głębi i wskażemy ważne cechy produktu. Najlepsze efekty można wykonać za pomocą profesjonalnych lamp studyjnych z oświetleniem ciągłym, lub zamiennie i zależnie od preferencji można też skorzystać z lamp błyskowych – najważniejsze jest to, by zapewnić optymalną ilość światła z każdej strony fotografowanego produktu.
„Ostrość” – nieostre, tzw. rozmazane zdjęcia potrafią skutecznie zepsuć cały efekt. Żeby tego uniknąć fotografowie produktowi używają odpowiednich statywów, które zapewniają stabilizację aparatu podczas fotografowania. Gdy chcesz to zrobić w warunkach domowych musisz zadbać o dobrą podstawę do aparatu, by się nie ruszał podczas wykonywania ujęcia. Ważny tutaj jest również obiektyw. To od niego w dużej mierze zależy czy zdjęcie będzie ostre i pozbawione niechcianych defektów jak np. zafarbu na krawędziach produktu, moiry, artefaktów.
Obróbka zdjęć czyli postprodukcja – są osoby, które twierdzą, że jeśli dobrze sfotografujesz to nie musisz opracowywać graficznie zdjęcia. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem, ale jest też pewne „ale”. Postprodukcja to nie naprawianie zrobionego zdjęcia, a jego opracowanie. A to jest istotna różnica. Ważne jest, by wykonane zdjęcie było jak najlepszej jakości, a jego opracowanie ma za zadanie uwydatnić najważniejsze cechy produktu. Należy zwrócić uwagę na to, że ujęcia przed edycją rzadko wiernie odwzorowują barwy. Dokonując edycji zdjęcia, zwracamy szczególną uwagę na kolory i cienie, porównując efekt na ekranie z rzeczywistym wyglądem artykułu. Należy skupić się przede wszystkim na balansie bieli, kontraście i jasności.
Właściwy rozmiar zdjęcia – nie zapominajmy też, że w końcowym etapie prac nad zdjęciem produktowym musimy pamiętać o dostosowaniu rozmiaru i proporcji obrazu do zastosowań w sklepie internetowym. Zdjęcie musi zostać odpowiednio przeskalowane oraz zoptymalizowane, aby podstrona sklepu szybko się ładowała.
Czy atrakcyjne zdjęcia produktowe wpływają na większą sprzedaż?
Poniżej znajdziesz trochę statystyk (źródło: hubspot.com), które powinny Cię przekonać, aby zadbać o zdjęcia produktowe w Twoim sklepie internetowym:
- 65% klientów to wzrokowcy. Oznacza to, że informacje wizualne, czyli zdjęcia, wpłyną na ich umysły bardziej niż słowa pisane.
- 90% kupujących online twierdzi, że jakość zdjęć jest najważniejszym czynnikiem w sprzedaży online.
- Dobra fotografia produktowa może zwiększyć współczynnik konwersji o 30%.
- 75% kupujących online polega na zdjęciu produktu przy podejmowaniu decyzji. To przytłaczająca liczba klientów, którzy polegają na zdjęciach produktów – bez dobrych zdjęć produktowych tracisz szansę na sprzedaż.
- Prawdopodobieństwo udostępnienia dobrej fotografii produktowej w mediach społecznościowych jest o 40% większe. Fotografia produktowa nie tylko zwiększa współczynnik konwersji, ale także zapewnia większą ekspozycję marki.
Fotografia produktowa to zdecydowanie bardzo pracochłonny proces ićwymaga wielu umiejętności i sporo sprzętu, żeby móc w pełni zadowalający sposób zaprezentować produkt. Dobre zdjęcie to inwestycja, której efekty można bardzo szybko zaobserwować. Dzięki niej zyskasz zainteresowanie klientów, a także poprawisz wyniki sprzedażowe w swoim sklepie.
Jeśli nie posiadasz jeszcze zdjęć do Twojego sklepu internetowego – skontaktuj się z nami. Zobacz również przykładowe zdjęcia jakie wykonaliśmy dla naszych klientów poznając naszą ofertę fotografii reklamowej.